Få succes med din uopfordrede ansøgning

Udklip - Kopi.PNG

Det betyder dog ikke at du nødvendigvis finder drømmejobbet ved at sende et stort antal ansøgninger ud til virksomheder. Overvej i stedet en målrettet ansøgningsindsats, hvor du fokuserer på at opbygge relationer og netværk. 

icons8-hand-with-pen.png Indledende arbejde

Hvilken type af virksomheder kunne være spændende at arbejde hos? Hvilke arbejdsområder vil du gerne arbejde inden for og hvad kan du tilbyde? Brug gerne dit netværk til at få foden indenfor og målrette, hvilke profil virksomheden efterspørger. 

Lær mere om virksomheden; deres mission, deres fokus og tjek gerne op på deres seneste aktivitet på sociale medier. Det vil give et godt indtryk til samtalen at du ved lidt om, hvilken type af virksomhed de er. Udarbejd en kort præsentation af dig selv, målrettet den specifikke virksomhed og forbered gerne et par spørgsmål evt. om ansvarsområder og opgaver. 

icons8-open-letter.png Tag kontakt til virksomheden

Tag kontakten enten pr. mail eller telefon og aftal at du sender eller vedhæfter dit CV og en uopfordret ansøgning. Aftal gerne at du ringer eller skriver igen efterfølgende, for at tale nærmere om, hvorvidt en som dig kunne passe ind i virksomheden. Sørg gerne for at have aftalt, hvornår du ringer eller skriver igen for at følge op på processen.

icons8-resume.png Hvordan skal mit CV se ud? 

Sørg for at dit CV er tilpasset og målrettet virksomheden. Brug gerne informationerne fra kontakten til virksomheden, til at spore dig nærmere ind på, hvad du bør fokusere på. Det kan betale sig at skille sig ud, så undersøg gerne, hvordan andre har lavet deres CV'er på nette. Husk at inkludere et billede og sørg for at besvare de grundlæggende spørgsmål, såsom: 

  • Hvem er du? - Hvor du kort og præcist præsenterer dig selv; navn, alder, bopæl og etc. 
  • Hvad kan du? - Dine kompetencer, uddannelse, kurser og lign. 
  • Hvorfor dig? - Din motivation for at søge netop den virksomhed. 

Hvis du mangler inspiration til at komme i gang, kan du finde eksempler her. 

wedding-planning.png Tjekliste til dit CV

  • 1. Kontaktoplysninger: Navn, alder, adresse, mail-adresse samt et foto af dig selv
  • 2. Resumé: Hvor du kort beskriver dine personlige kompetencer; typisk på 5-6 linjer. Tænk på det som en appetitvækker, hvor man får lyst til at læse videre; vær kort, præcis og relevant. 
  • 3. Erhvervserfaring: En liste over dine tidligere ansættelser i erhverv i kronologisk rækkefølge efter årstal. Du må selv vurdere hvor langt du går tilbage og hvilke stillinger, der er relevante at tage med. Husk at inkludere de opgaver og det ansvar du har haft og eventuelt, hvad dette har 'givet' dig med videre. 
  • 4. Uddannelse og kurser: Hvor du kort opstiller uddannelse(r), navn på institutionen og potentielle kurser. 
  • 5. Personlige kompetencer: Her kan du opsummere dine spidskompetencer, hvordu evt. kan fremvise den kort i punktform med eksempler. Husk at målrette og relatere dem til virksomheden. 
  • 6. Faglige kompetencer: Her skriver du kort om de arbejdsmæssige kompetencer, der er relevante for de opgaver virksomheden søger løst. Det kan være i forbindelse med Adobe-kurser du har taget, sprog du har mestret eller IT-kompetencer. Så længe de er relevant, kort og præcist. 
  • 7. Kontaktoplysninger på referencepersoner: Husk at inkludere en liste over kontaktpersoner fra tidligere stillinger, samt også at tjekke med disse kontaktpersoner om de er klar på at blive kontaktet. 
  • 8. Korrektur og overblik: Gennemlæs og tjek din ansøgning og dit CV, få gerne andre til at hjælpe dig med det. Test den gerne på andre og vurder om den fremstår overskuelig og behagelig at læse.

    Er der er godt 'flow' i sætningerne?
    Kan man let navigere rundt i teksten? 

    Husk at der ikke er én rigtig måde at skrive ansøgning eller sætte CV op på. Afprøv og eksperimentér gerne med forskellige formater og tilgange. 

icons8-talk.png Vedligehold kontakten 

Når du har fået afsendt din ansøgning og dit CV, gælder det om at holde kontakten til virksomheden og følge op på ansøgningsprocessen. Du kan med fordel holde øje med virksomheden og deres aktiviteter online, for at holde fingeren på pulsen og give et indtryk af at man reelt er interesseret i virksomheden og deres mission. Du skal også passe på ikke at virke for anmasende i forhold til den opfølgende kontakt. Når du først ringer eller skriver, kan du godt nævne at du vil tillade dig at følge op på jeres samtale og vender tilbage efter en måneds tid.

Selvom de måske ikke står og mangler en ansat lige når du søger, vil de kunne huske dig bedre, hvis du sørger for at skrive eller ringe for at høre, hvad status er mulig ansættelse. Hvis muligt kan du spørge ind til muligheden for at få et møde, så du får en bedre mulighed for at præsentere dig ansigt-til-ansigt. Dette betyder også at virksomheden vil kunne sætte et ansigt på dig.

icons8-human-research-program.png Før du ringer; lav din research og forbered dig

Et opkald kan ofte betale sig mere end en mail. Det er vigtigt at du ringer, før du sender en ansøgning, således at virksomheden har en forbindelse til dig, inden at du kan bruge denne første kontakt til at gøre din ansøgning ekstra skarp og målrettet og også at du sparer tid på at ansøge, såfremt der ingen jobmuligheder er i øjeblikket. Det er derfor også vigtig at du forbereder laver lidt research før du ringer op til virksomheden: 

- Gå ind på virksomhedens hjemmeside og læs evt. op på deres mission, nyheder og lignende relevant information for at danne et overordnet indtryk af hvem de er og hvad de laver. 
- Tjek op på virksomhedens sociale medier og følg dem (Facebook, Instagram LinkedIn etc.) Udover at det giver et indblik i deres aktivitet, kan det også bidrage med at forme, hvordan du starter samtalen når du ringer op;

"Jeg kan se at I har oprettet en Instagram, men at den seneste aktivitet er for over et år siden. Står I og mangler en kommunikationsansvarlig?

- Beslut på forhånd hvad du gerne vil have ud af dit opkald. 

  • Ringer du for at høre nærmere om virksomheden og målrette din ansøgning? 
  • Vil du tilbyde virksomhedspraktik eller løntilskud? 
  • Vil du tage kontakt til en bestemt person i virksomheden? 
  • Søger du information?

icons8-phone-receiver-filled.png Selve opkaldet; introducer dig selv og vær målrettet i dine spørgsmål

Selvom du har forberedt dig grundigt, er det ikke til at vide hvem du kommer til at snakke med og at de måske ikke er klar på at svare på alle dine spørgsmål. Derfor kan det være en fordel at være klar i mælet om at du gerne vil i kontakt med den personaleansvarlige eller HR-afdelingen. Her er nogle eksempler på hvordan du kan tackle den introducerende del af opkaldet: 

  • "Hej, mit navn er xxx, jeg er interesseret i at høre mere om virksomheden og muligheden for en jobåbning. Hvem kan jeg tale med, der kan hjælpe mig med det? "
  • "Kan du sætte mig i kontakt med en der kan hjælpe mig med at afklare nogle spørgsmål ang. jobmuligheder hos jer?" 

Når du er kommet i kontakt med den ansvarlige gælder det først og fremmest om at få gjort klart; hvem du er, hvad du vil og udveksle kontaktoplysninger. 

  • "Hej, jeg er xxx, og jeg erfaring indenfor xxx og har et stort ønske om at blive en del af jeres virksomhed, er det noget du kan hjælpe mig med?" 
  • "Som virksomhed indenfor xxx deler jeg jeres vision, hvor jeg selv brænder for xxx. Såfremt der i fremtiden kunne blive en jobåbninger, vil jeg tillade mig at sende mit CV i løbet af dagen. Ville det være okay?" 
  • "Er der et telefonnummer, eller en mail jeg kan vende tilbage til?"

At tage uopfordret kontakt til en virksomhed kan ofte være en udfordring. Det kan ske, at du kommer til at falde over ordene, sige noget forkert eller at virksomheden ikke er imødekommende. Det bedste du kan gøre, er ikke at miste modet og holde hovedet højt. Jo flere opkald du foretager, jo mere rutineret vil du opleve at du bliver og jo lettere vil det blive. 

Står du og mangler en praktik – eller læreplads?

Maskinmester? Industritekniker? Eller noget helt tredje? Se hvilke virksomheder, der i øjeblikket har frie pladser og måske søger efter netop en som dig!

Klik her